Billboardy prakticky: Ako vyzerá výroba a tlač

Výrobu billboardov realizujú klienti spravidla podľa svojho vlastného technického zázemia a možností. Niektorí si nechávajú od agentúr plagáty len vylepiť, zatiaľ čo iní im zverujú aj kreatívu. Každá z variantov spolupráce s billboardovou agentúrou má svoje špecifiká, na ktoré sa spoločne pozrieme.

Vyberte si vhodnú variantu spolupráce

Pri príprave billboardu si môžete vybrať z troch základných variantov spolupráce s agentúrou:

  • dodáte hotové plagáty a agentúra vykonáva výlep,
  • dodáte grafiku a agentúra vykonáva tlač a výlep,
  • grafiku, tlač a výlep si necháte kompletne spracovať agentúrou.

Klienti s vlastným grafickým zázemím pochopiteľne volia druhú variantu, zatiaľ čo tí, ktorí vyrábajú mazivá alebo pestujú rastliny a vlastné grafické zázemie nemajú, si nechajú celú službu radšej spracovať od agentúry. Od toho, ktorý z vyššie uvedených scenárov si vyberiete, sa odvíjajú nasledovné kroky.

Dodanie hotových plagátov

Špecifikáciu plagátov určite konzultujte s konkrétnou agentúrou. Plagátový papier sa totiž namáča a môže sa natiahnuť ešte o niekoľko centimetrov. Zvyčajne je teda potrebné dodať menší plagát než je samotná plocha, ideálne o 5 cm na každej strane. Keď sa plagát natiahne, musí ho lepič skrátiť, čo je možné často veľmi ťažko a výsledok býva nepekný. Navyše je celý proces skracovania na plagáte vidieť.

Dodanie grafiky

Ak máte k dispozícií šikovné ruky firemného grafika, určite budete chcieť využiť jeho služby. Kreatíva do tlače sa spravidla dodáva v zmenšení 1: 100 a rozlíšenie 400 dpi. Formát súboru by mal byť spracovaný v PDF krivkách alebo v grafickom programe CorelDRAW. Takto veľké súbory sa agentúre spravidla posielajú cez najrôznejšie úložiska. "Najčastejším problémom pri dodávaní vlastnej grafiky, bývajú termíny. Klient často pripravuje kampaň na poslednú chvíľu a nestíha dohodnuté termíny odovzdania. 28. kalendárny deň v mesiaci už musí byť hotový plagát na ceste k lepičovi, čo znamená, že grafiku by mal klient poslať najneskôr 24. kalendárny deň. Štandardná tlač plagátu trvá 3 až 4 dni, niektoré agentúry sú schopné plagáty vytlačiť expresne do 24 hodín, ale bez predchádzajúcej dohody sa na to nedá spoliehať," komentuje prípravu billboardov špecialista na vonkajšiu reklamu Martin Chytrý.

Kompletné agentúrne spracovanie

"Ak si chcete nechať spracovať billboard kompletne od billboardovej agentúry, je potrebné si uvedomiť, že sa väčšinou nejedná o komunikačné či PR agentúry. Mali by ste teda aspoň rámcovo prísť s predstavou, ako by mal výsledok vyzerať, "uvádza špecialista na vonkajšiu reklamu Martin Chytrý. Agentúre budete určite musieť pripraviť svoje logo, kontaktné údaje, fotografie a texty, ktoré budete chcieť použiť.

Samotné grafické spracovanie billboardu sa odvíja od náročnosti návrhu a zaneprázdnenosti agentúry. Obvykle agentúra posiela prvý návrh do 3 pracovných dní. Nasledujúca dĺžka procesu závisí na tom, koľko korektúr budete robiť a ako veľmi budete s výsledkom spokojný. Spravidla platí, že čím konkrétnejšiu predstavu o billboarde máte, tým menej korektúr je potrebných a tým rýchlejší je proces. Agentúra korektúry zapracuje spravidla v priebehu jedného až dvoch dní.

Billboardy sa najčastejšie tlačia na špeciálny papier

Najpoužívanejším a najlacnejším materiálom, na ktorý sa billboardy tlačia, je špeciálny billboardový papier, ktorý sa ľahko prelepuje a je vhodný pre kratšie kampane. Životnosť tohto papiera býva spravidla do 3 mesiacov. Ďalším variantom tlače je špeciálna samolepiaca fólia. Jedná sa o kvalitnejší materiál určený pre dlhodobé kampane. Lepí sa na plechovú konštrukciu billboardu, preto je nutné predchádzajúce vrstvy papierových plagátov odstrániť, aby samolepiaca fólia vôbec držala. Tretím materiálovým variantom polepu je PVC plachta s krúžkami po krajoch. Tento typ banneru sa nelepí, ale na konštrukciu sa priväzuje prevliekaním drôtu medzi krúžkami. Výhodou tohto typu billboardu je možnosť ho premiestňovať. Vaša kampaň teda môže rotovať po rôznych lokalitách pomerne dlhú dobu. Tento variant je výborný pre klienta, ktorý pracuje dlhšiu dobu s rovnakou kreatívou a strieda billboardy.

Na billboardovú plochu a ďalej: 3D billboardy

Zaujímavou chuťovkou sú 3D billboardy. Jedná sa o menej vyhľadávanú službu, pretože je náročná na konštrukciu, výrobu i montáž, čo prináša značné náklady navyše. Nespornou výhodou takéhoto billboardu je jeho WOW efekt. 3D billboardy sú teda všeobecne zapamätovateľnejšie a výraznejšie, preto si ich vyberajú celoštátne inzerenti a bývajú súčasťou ich veľkých marketingových kampaní. Oproti tomu menší regionálni klienti si ich môžu dovoliť len málokedy, pretože reklamu výrazne predražujú. "Postup výroby je prakticky totožný s klasickým billboardom. Najprv sa natlačí a vylepí plagát. Potom sa nadstavba natlačí na samolepku, tá sa potom nalepí na PVC dosku vystuženú hliníkom. Hliníková doska sa potom na billboard priskrutkuje a 3D dielo je hotové," vysvetľuje postup prípravy 3D billboardov špecialista na vonkajšiu reklamu Martin Chytrý.

Čítajte ďalej


Čo sú mojeBillboardy.sk

  • Združená ponuka desiatok agentúr vlastníkov reklamných plôch
  • Rýchle porovnanie cien naprieč celým trhom - prehľadne na jednom mieste
  • Tisíce billboardov v online mape, jednoduchý výber
  • Spojíme vás priamo s majiteľmi reklamných plôch - bez sprostredkovateľov
  • V ponuke len spoľahliví, overení dodávatelia reklamy
  • Zadajte dopyt a obdržíte ponuky všetkých agentúr, ktoré vlastnia plochy v danej lokalite!