Typické chyby pri prenajímaní billboardov

Pripravili sme pre vás prehľad najčastejších prešľapov spojených s tvorbou a realizáciou billboardovej kampane. Pokiaľ sa chcete pri prvom prenájme billboardov vyhnúť problémom, nechajte si poradiť od špecialistu na vonkajšiu reklamu Martina Chytrého, ktorý upozorňuje na typické nešváry na strane klientov aj bežné problémy sprevádzajúce billboardovú kampaň.

Prenajímajte si billboard priamo od agentúry

Na Slovensku pôsobí 5 veľkých agentúr s celoštátnou sieťou billboardov a viacero stredne veľkých agentúr, ktoré operujú prevažne v jednotlivých regiónoch. Okrem nich hrajú na trhu s billboardami dôležitú rolu taktiež desiatky živnostníkov prevádzkujúcich obvykle „iba“ niekoľko billboardových plôch ako svoju doplnkovú činnosť. Pokiaľ máte zálusk na konkrétnu billboardovú plochu, môže byť náročné jej majiteľa nájsť. Plochy drvivej väčšiny agentúr aj živnostníkov nájdete na webe mojeBillboardy – na jednom mieste si môžete prehliadnuť tisíce billboardových plôch, porovnať ceny naprieč celým trhom a veľmi rýchlo si vybrať vhodnú plagátovú plochu, a to priamo od majiteľa plochy, nie od prostredníka. Cez prostredníkov si billboardy objednávajú spravidla korporácie, ktoré zverujú akýkoľvek marketing mediálnej agentúre vytvárajúcej kreatívu naprieč všetkými kanálmi a nakupujúcej billboardy rovno od dodávateľov. Pre menšie firmy sa spolupráca s full-service reklamnou agentúrou spravidla nevyplatí. Komunikácia totiž trvá dlhšie a každé oznámenie si medzi sebou preposiela niekoľko ľudí, preto môže dôjsť k nemalému skresleniu.

Časté prešľapy pri prenajímaní billboardov

Najčastejšou chybou pri plánovaní billboardovej kampane je nedostatočne premyslený časový harmonogram. "Aj keď na webe mojeBillboardy to vyzerá, že v danom meste či regióne sú k dispozícií stovky billboardov, na nasledujúci mesiac je voľných vždy len malý zlomok. Pokiaľ si chcete vybrať naozaj dobrú lokalitu a investovať peniaze účelne, musíte zadať dopyt aspoň 3 mesiace vopred," komentuje situáciu na trhu s billboardami špecialista na vonkajšiu reklamu Martin Chytrý.

Druhým častým problémom býva nerealistická predstava klienta o rozpočte na billboardovú kampaň. "Občas sa na nás obracajú klienti s nereálnymi cenovými predstavami, ktorých rozpočet na reklamu sa pohybuje rádovo v desiatkach eur. S takým obnosom naozaj nie je možné billboardovú kampaň realizovať. Mesačný prenájom jedného billboardu stojí okolo 130 eur a typická kampaň sa pohybuje okolo 600 Eur," upozorňuje Martin Chytrý. S cenou súvisí aj praktický servis billboardov. V cene štandardne býva výlep plagátu, fotodokumentácia vylepenia a údržba plagátu pri poškodení do 72 hodín. Niektoré agentúry ponúkajú zadarmo aj grafiku a tlač plagátu.

Tretím zásadným prešľapom pri príprave billboardovej kampane je dodržiavanie termínov. Klient musí dodať grafiku tak, aby agentúra zvládla billboard vytlačiť a najneskôr 28. kalendárny deň v mesiaci poslať lepičovi. V praxi to znamená, že by ste mali podklady pre tlač posielať agentúre najneskôr 24. deň v mesiaci. Pokiaľ dodáte grafiku neskôr, nemôžete sa sťažovať, že agentúra nevylepila plagát včas, a vlastne zbytočne prichádzate o prvé dni prenájmu plochy.

Nešváry trhu s billboardami

Na ďalšie pasce a typické úskalia prenájmu billboardov sme sa opýtali Martina Chytrého, špecialistu na vonkajšiu reklamu.

Ako sa vyhnúť podvodníkom? A ako ich vôbec spoznať?
V našej brandži sa podvodníci príliš nevyskytujú. Väčšina agentúr pôsobí na trhu cez 20 rokov a pretože sa jedná o menej ziskové odvetvie, "zlatokopov" toľko nepriťahuje. Navyše je naozaj málo priestoru, ako by vôbec mohla billboardovka klienta podviesť. Klient vždy dostane fotodokumentáciu vylepenia. Mnoho klientov si navyše svoje plochy často fyzicky obíde, takže má dodatočnú kontrolu. Oveľa častejšie bývajú podvody klientov na billboardových agentúrach - klient si objedná billboard, získa reklamu, ale nezaplatí faktúru, ktorá býva tradične splatná až v polovici kampane.

Je možné billboardové plochy niekde ľahko vyhľadať a urobiť si základný prehľad?
Áno, na našom webe mojeBillboardy.sk združujeme väčšinu slovenských billboardových agentúr aj živnostníkov. Jedná sa o kvalitné a overené agentúry, ktorých prácu spätne kontrolujeme. S každým klientom, ktorý realizoval svoju reklamnú kampaň cez mojeBillboardy, spätne hovoríme, pýtame sa na spokojnosť a celkový priebeh zákazky. Za sedem rokov prevádzky webu mojeBillboardy sme mali len jedinú agentúru, s ktorou boli klienti dlhodobo nespokojní. Po niekoľkých sťažnostiach sme s ňou museli ukončiť spoluprácu.

Aké najčastejšie chyby robia klienti pri prenájme billboardov?
Neobjednajú si plochy s dostatočným predstihom. Aj keď sú na webe mojeBillboardy stovky plôch v danom meste, na nasledujúci mesiac je ich k dispozícii vždy len malý zlomok. Ak si chcete vybrať strategicky umiestnenú reklamnú plochu, rezervujte si ju zhruba tri mesiace vopred. Druhou častou chybou je príprava kampane na poslednú chvíľu. Od grafiky šitej horúcou ihlou po neskoré dodanie návrhu do tlače. Tieto nešváry vedú len k tomu, že sa výlep nestihne prvý kalendárny deň v mesiaci a klient zbytočne prichádza o zaplatené dni prenájmu. Častou chybou je tiež zlé grafické spracovanie billboardov - môže sa jednať o príliš veľa textu, nejasné oznámenie, roztrieštený motív alebo nevýrazné farby.

Ako sa riešia poškodené billboardy?
Ak počas reklamnej kampane dôjde k poškodeniu plagátu, má klient nárok na bezplatnú opravu, teda prelepenie novým plagátom. Je jedno, či pôvodný plagát odfúkne víchrica alebo ho zničia vandali, pravidlo sa vzťahuje na všetky poškodenia plagátov. Prelepenie by agentúra mala zvládnuť do 72 hodín, avšak potrebuje náhradný plagát. Pokiaľ ho musí zadávať do tlače až vo chvíli, keď zistí poškodenie, doba opravy sa zbytočne predlžuje. Skúsení klienti s väčšími billboardovými kampaňami preto pred spustením kampane odovzdajú billboardovke niekoľko náhradných plagátov navyše. Odporúča sa pripraviť zhruba o 15% viac plagátov, než je objednaných plôch.

Uzavierajú sa s billboardovou agentúrou nejaké zmluvy, alebo stačí objednávka?
Klasické papierové zmluvy sa dnes už takmer nevyskytujú. Najčastejšie chce agentúra od klienta naskenovanú podpísanú objednávku. Objednávkový formulár nebýva nijako zložitý, špecifikuje predmet, termín a cenu prenájmu. Odvoláva sa na Všeobecné obchodné podmienky, ktoré sú jednotne vytvorené Asociáciou pre vonkajšiu reklamu. Z nich vychádzajú takmer všetky agentúry, sú jasne dané a nevyjednáva sa o nich. K objednávke si klient môže nadštandardne vyjednať druhý výlep v polovici mesiaca alebo pravidelné prelepy v prípade dlhodobého prenájmu. Riešiť môžete tiež neštandardný materiál, napríklad banner namiesto plagátu alebo konštrukciu nadstavby pre 3D billboard. Vyjednať si samozrejme môžete aj dlhšie termíny splatnosti faktúr - štandardom je fakturácia na začiatku prenájmu s klasickou 14dennou splatnosťou.

Čítajte ďalej


Čo sú mojeBillboardy.sk

  • Združená ponuka desiatok agentúr vlastníkov reklamných plôch
  • Rýchle porovnanie cien naprieč celým trhom - prehľadne na jednom mieste
  • Tisíce billboardov v online mape, jednoduchý výber
  • Spojíme vás priamo s majiteľmi reklamných plôch - bez sprostredkovateľov
  • V ponuke len spoľahliví, overení dodávatelia reklamy
  • Zadajte dopyt a obdržíte ponuky všetkých agentúr, ktoré vlastnia plochy v danej lokalite!